Czy zdrowa dieta może być pyszna?

zdrowa dieta

Nadwaga zaczyna być w Polsce poważnym problemem. Z roku na rok coraz więcej ludzi tyje, warto jest więc zadbać o to aby zdrowa dieta stała się elementem naszej codzienności. Zwłaszcza, że wcale nie musi ona być niesmaczna i monotonna. Od lat systematycznie rośnie ilość osób otyłych. Najnowsze statystyki pokazują, że wśród dzieci aż 14.8% chłopców i 18% ma zbyt dużą masę ciała. Ma to zapewne związek z bogaceniem się społeczeństwa. Jeszcze w latach ’80 w kraju nie było szybkich restauracji typu fast food. Nikt nie pracował godzinami przy komputerze, a dzieci chętnie biegały po dworze. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Mimo to, można jednak z tym walczyć za pomocą diety. Należy podkreślić, że nie zawsze wiąże się to z ogromnymi wyrzeczeniami. Dobra zdrowa dieta jest w pełni osiągalna dla każdego przeciętnego Polaka. Niezbędna jest tylko pewna wiedza i odrobina zaangażowania.

Jak przenieść zdrową dietę do swojego domu?

Dla większości osób hasło „zdrowa dieta” kojarzy się z gotowaniem niesmacznych i nudnych posiłków z artykułów, które są bardzo drogie i dostępne tylko w wybranych sklepach. Na szczęście to tylko mit. Pożywienie musi dostarczać organizmowi energię, ale aby nie tyć, trzeba spożywać dokładnie tyle kalorii ile trzeba. Jedzenie mniejszej ilości będzie powodować, że zaczniemy chudnąć, gdyż aby wyrównać deficyt, mięśnie będą musiały zacząć spalać zapasy cukru i tłuszczu. Zbyt dużo energii będzie magazynowane w postaci tłuszczu, który odpowiada za otyłość.

zdrowa dieta bez wyrzeczeń

Zdrowa dieta bez wyrzeczeń

Zdrowa dieta wcale nie polega na wyrzeczeniach i wydawaniu dużych sum pieniędzy w specjalistycznych sklepach. Oczywiście należy unikać fast foodów oraz niezdrowych przekąsek, jednak wszystkie inne dania są akceptowalne. Należy jednak uważać na ilości jakie przyjmujemy. Kalorie, które pochłoniemy, nie mogą przekraczać ilości, którą nasz organizm potrzebuje. Dzięki temu nie będzie się gromadzić cholesterol. Niestety bardzo duża część z osób uważa, że głód jest wyznacznikiem tego ile powinniśmy zjeść. Błąd! Słodki napój nie zapełni nam żołądka tak jak obiad, a może mieć tyle samo kalorii. Do tego nie ma w nim nic poza cukrem. Tymczasem warzywa i porcja mięsa dostarczy też witamin oraz białka, którą są niezbędne dla właściwego funkcjonowania organizmu. Poniższa tabela przedstawia jakie jest przeciętne zapotrzebowanie na mikroelementy w ciągu jednej doby. Zatem zdrowa dieta nie może być dyktowana poczuciem głodu. Jeśli w ciągu doby przyjedliśmy wystarczającą ilość energii i mikroelementów, to nawet jeśli nie czujemy, że jesteśmy syci, nie powinniśmy dojadać. W ten sposób tylko niepotrzebnie pobudzamy organizm do odkładania tłuszczu, co jest niepożądanym efektem. Dlatego nie warto posilać się w fast foodach oraz jeść tłustych przekąsek. W ten sposób bardzo szybko przyjmiemy ogromną ilość kalorii, lecz nie najemy się. Jest to spowodowane tym, że objętościowo żołądek i jelita nie zostały zapełnione właściwą ilością treści pokarmowej. Przez to czujemy się głodni i jemy jeszcze więcej.

Dietetyka to bardzo skomplikowana dziedzina. Jednak wystarczy odrobina zdrowego rozsądku i kilka informacji aby zacząć przestrzegać zdrowej diety. Niestety trzeba nabrać kilku nawyków żywieniowych. Są one jednak dość proste i nauczenie się żyć z nimi jest znacznie prostsze niż stosowanie się restrykcyjnych diet i poświęcanie wielu godzin na ćwiczenia na siłowni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.