Dlaczego wzmocnienie odporności jest tak istotne?

podnosimy odporność

Odporność organizmu człowieka, opiera się na skomplikowanym układzie immunologicznym czyli systemie odpornościowym. Prawidłowe funkcjonowanie systemu odpornościowego, chroni organizm przed wszelkimi bakteriami, wirusami i mikroorganizmami, które mogą wywoływać infekcje i choroby. Odporność może być jednak osłabiona, czego objawami są między innymi: częste łapanie infekcji, zmęczenie czy brak wysypiania się. Odporność organizmu można w łatwy sposób wzmocnić przez wprowadzenie w życie kilka prostych zmian.

Rodzaje odporności

Może być wiele rodzajów odporności, jednak główny podział opiera się na odporność wrodzoną, czyli swoistą i tą nabytą, czyli nieswoistą. Odporność wrodzoną otrzymuje się wraz z pulą genów. Natomiast odporność nieswoista, jest nabywana z czasem wraz z narażaniem organizmu na różne rodzaje bakterii. Dodatkowo wyróżnia się też odporność pasywną. Taki rodzaj odporności nabywany jest  z pokarmem matki, w którym znajdują się przeciwciała. Gdy do organizmu dostaną się wirusy lub bakterie, układ immunologiczny, a dokładniej białe ciałka krwi – limfocyty, zwalczają niepożądane mikroorganizmy. Produkowane przez nie związki chemiczne – przeciwciała, unieszkodliwiają chorobotwórcze substancje. Jeśli produkowana ilość limfocytów jest za mała, zarazki mnożą się ponad miarę, co objawia się infekcjami i chorobami.

odporność

Jeśli system odpornościowy nie działa prawidłowo, to system immunologiczny mogą dotknąć takie nieprawidłowości jak na przykład:

  • Zaburzenia autoimmunologiczne.
  • Niedobory odpornościowe (nabyte lub wrodzone).

Proste sposoby na zwiększenie odporności

Odporność organizmu należy stale wzmacniać i to nie tylko w okresach jesienno – zimowych. Istnieje szereg wskazówek w jaki sposób można w naturalny sposób wzmocnić odporność, a zastosowanie się do nich pozwoli na wzmocnienie systemu odpornościowego, a tym samym unikanie lub ograniczenie częstych infekcji, przeziębień i chorób.

Istnieje kilka sprawdzonych metod na zwiększenie odporności, a w śród nich:

  • Sen i wypoczynek – Niewyspany, a zatem przemęczony człowiek jest dużo bardziej podatny na wszelkiego rodzaju infekcje. Aby cieszyć się dobrym zdrowiem, należy się wysypiać (w przypadku dorosłego człowieka, sen powinien trwać około 8 godzin) oraz poświęcać czas w ciągu dnia na relaks i odpoczynek, który pozwoli na regenerację organizmu. Należy pamiętać, że sytuacje stresujące również mogą negatywnie wpływać na odporność, a zatem prowadzić do częstszych infekcji.
  • Unikanie używek – kawa, papierosy i alkohol niszą witaminy oraz mikroelementy, tak ważne w pracy układu odpornościowego. Należy zatem zrezygnować lub ograniczyć sięganie po używki.
  • Hartowanie organizmu – okazuje się być bardzo pomocne w budowaniu odporności. Można stosować naprzemienne ciepłe i chłodne natryski, podczas prysznica. Należy pamiętać, aby prysznic kończyć wodą o temperaturze ciała.
  • Aktywność fizyczna – umiarkowana aktywność fizyczna zwiększa odporność organizmu, a według lekarzy powinna trwać około 30 minut, w ciągu dnia. Uprawianie sportu na świeżym powietrzu jest jeszcze bardziej korzystne dla ludzkiego organizmu.
  • Odpowiednia dieta – w diecie, osób pragnących zwiększyć odporność, powinna znaleźć się duża ilość warzyw oraz owoców, które zawierają mnóstwo witamin i minerałów, a także duże ilości przeciwutleniaczy, które walcząc z wolnymi rodnikami, zwiększają odporność.
  • Suplementy diety oraz leki – uzupełnienie codziennej diety w preparaty witaminowe, może okazać się bardzo pomocne w zwiększeniu odporności organizmu, zwłaszcza w okresach jesienno – zimowych, kiedy odporność może być osłabiona.

Stosowanie się do wyżej wymienionych wskazówek, może okazać się bardzo pomocne w zwiększeniu odporności, a co za tym idzie w zmniejszeniu ryzyka często nawracających infekcji. Jednak w przypadku częstych zachorowań, należy wziąć pod uwagę wizytę u lekarza specjalisty, który może zalecić stosowanie leków na receptę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.