Dieta przy niedoczynności tarczycy

niedoczynność tarczycy dieta

Niedoczynność tarczycy jest spowodowana niedoborem hormonu tyroksyny T4 a co za tym idzie nieprawidłowym działaniem trijodotyroniny T3. Taka sytuacja powoduje zwolnienie procesów metabolicznych w organizmie. Osoby posiadające niedoczynność tarczycy, mogą odczuwać takie dolegliwości jak: ogólne zmęczenie, senność, trudności w koncentracji, zaburzenia pamięci, zmniejszoną tolerancję na zimno, zaparcia oraz zwiększoną masę ciała. W przypadku zdiagnozowanej przez endokrynologa niedoczynności tarczycy, niezbędne jest doustne przyjmowanie syntetycznej tyroksyny, która ma takie samo działanie jak hormon wytwarzany przez tarczycę

Jaki wpływ na dietę ma niedoczynność tarczycy?

Chociaż leczenie niedoczynności tarczycy opiera się na farmakoterapii, to stosowanie odpowiedniej diety, może bardzo skutecznie poprawić ogólną kondycję organizmu, a tym samym na samopoczucie pacjenta. Niektóre składniki mineralne oraz witaminy biorą udział w przemianach enzymatycznych, które są niezbędne w produkcji hormonów tarczycowych, a tym samym warunkują prawidłową pracę gruczołu tarczycy.

Składniki, warunkujące prawidłową pracę gruczoły tarczycowego to:

  • Jod – pierwiastek, który jest jednym z substancji budulcowych hormonów tarczycy T3 oraz T4.
  • Żelazo – znajdujące się w cząsteczce tyreoperyksydazy (TPO), kluczowego enzymu biorącego udział w syntezie hormonów tarczycy.
  • Selen – będący jednym ze składników selenoprotein – enzymów odpowiedzialnych za proces odjodowania hormonu T4 do T3.
  • Cynk – będący składnikiem białek receptorowych T3. Niedobór cynku w znacznym stopniu zaburza prawidłowe wiązanie tego hormonu.

niedoczynność tarczycy dieta

Niedobory jodu, żelaza, selenu i cynku zaburzają prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby obok leczenia farmakologicznego, stosować dietę bogatą w pokarmy, które są źródłem tych substancji. Należy również pamiętać, że przy niedoczynności tarczycy tempo metabolizmu jest niższe o około 30%. Zatem zachowanie dotychczasowego sposobu odżywiania, skutkuje znacznym przybraniem na wadze. Z drugiej jednak, strony aktywność tarczycy, zależy w znacznym stopniu od ilości spożywanych posiłków, zatem ograniczenie liczby i ilości pokarmów, powoduje zmniejszenie aktywności tego gruczołu. Jest to duża trudność, w przypadku dążenia do utraty wagi. Dzienny jadłospis powinien zawierać około 5 posiłków dziennie, a przerwy miedzy nimi nie powinny przekraczać 3-4 godzin. Ważne jest aby dieta była bogata w pokarmy takie jak: warzywa, owoce, chude mięso, ryby oraz produkty nabiałowe.

Składniki niezbędne w diecie przy niedoczynności tarczycy

Niedobory najważniejszych składników, biorących udział w przemianach hormonów tarczycy powinny być uzupełniane wraz z dietą.

Źródła najważniejszych składników, warunkujących prawidłowe funkcjonowanie tarczycy:

  • Jod – niemal 80% całkowitej ilości jodu, znajduje się właśnie w tarczycy. Ze względu na fakt dodawania jodu do soli kuchennej, bez dodatkowego dosalania można zapewnić wystarczającą ilość jodu wraz z pożywieniem. Dodatkowymi źródłami jodu są między innymi: ryby morskie (dorsz, mintaj, halibut, makrela, tuńczyk) oraz owoce morza takie jak małże i ostrygi.
  • Żelazo – najlepszymi źródłami tego składnika w codziennej diecie są: mięso oraz podroby, ryby, żółtka jaj, otręby i zarodki pszenne, produkty pełnoziarniste, boćwina, burak, groszek, pietruszka (zarówno liście jak i korzeń), szczaw, szpinak, porzeczki, poziomki, maliny, awokado, suszone owoce, nasiona roślin strączkowych.
  • Selen – jego korzystny wpływ na funkcjonowanie tarczycy, jest uzależniona również od prawidłowej podaży jodu. Bogatymi źródłami selenu są: orzechy brazylijskie, ryby (makrela, halibut, dorsz, śledź), nasiona roślin strączkowych, indyk, wołowina, grzyby oraz w pełnoziarnistych produktach zbożowych.
  • Cynk – najważniejszymi źródłami tego pierwiastka są: jaja, mięso, nasiona słonecznika, lnu oraz dyni, ciecierzyca, fasola, kiełki i otręby pszenne, czosnek, cebula i ostrygi oraz grzyby.

Poza dostarczaniem w diecie wyżej wymienionych składników, warto zadbać o prawidłową podaż witaminy D3. Witamina ta bowiem, pełni funkcję regulującą funkcje wydzielnicze tarczycy. Istnieją również badania, które wskazują, że u pacjentów z niedoczynnością tarczycy stwierdza się obniżone stężenie tej witaminy w organizmie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.