Na czym polega zdrowy styl życia?

zdrowy styl życia porady

Większość osób marzy o byciu zdrowym i szczupłym przez całe życie. Niestety nie jest to możliwe w sytuacji gdy popełniamy podstawowe błędy. Zła dieta, używki, siedzący tryb życia. To tylko niektóre z listy grzeszków jakie popełniamy. Tymczasem zdrowy styl życia jest na wyciągniecie ręki. Zdrowie to najcenniejsza rzecz, którą mamy. Nie da się go kupić, ani sprzedać, więc tylko dbając o nie możemy liczyć, że będzie mam towarzyszyć przez całe życie. Jednak aby tak się stało powinniśmy wyeliminować wiele błędów, które popełniamy. Jednocześnie należy wyrobić sobie kilka nawyków, które mogą okazać się bardzo ważne. Bez obaw! Nie ma w tym nic strasznego.

Dieta determinuje zdrowy styl życia

Statystyki pokazują, że już połowa ludzi dorosłych jest otyła. Jest to wynik błędów żywieniowych, które nagminnie popełniamy. Podjadanie i przejadanie się jest dużym błędem, który może powodować otyłość. Podstawową sprawą jest ilość przyswajanych kalorii. Ludzki organizm ma dzienne zapotrzebowanie na energię. Jej ilość zależy od wieku, płci i aktywności fizycznej. Ukazuje to tabela poniżej.

Nasz organizm nie lubi marnotrawstwa. Gdy w ciągu doby spożyjemy więcej kalorii niż jest mu potrzebne, to naddatek zwyczajnie zmagazynuje w tkance tłuszczowej. Jest to proces bardzo korzystny gdy nie mamy łatwego dostępu do pokarmu. Niestety w cywilizowanym świecie jedzenie możemy zdobyć bez problemu w ciągu kilkku minut, więc przyrost ilości tłuszczu już dawno nie jest nam do niczego potrzebny. Z kolei gdy jest go zbyt dużo, zaczyna on szkodzić, gdyż obciąża układ krwionośny, co odbija się na całym organizmie. Bardzo łatwo jest przyjąć zbyt dużo kalorii. Jedzenie typu fast food zwykle ma bardzo dużą wartość kaloryczną, lecz małą odżywczą. Oznacza to, że ma dużo tłuszczu, ale mało witamin i składników mineralnych. Zwykle jest pyszne i łatwo jest zjeść go zbyt dużo. A zatem wystarczy zjeść na obiad pół pizzy z salami, aby praktycznie całkowicie wypełnić dzienne zapotrzebowanie na energię dla mało aktywnej kobiety w wieku 26-60 lat (6 kawałków x 286 kcal każdy = 1716 kcal). Nie zapominajmy, że jest to tylko jeden posiłek. Gdy dodamy do tego śniadanie i kolację plus słodki napój, okazuje się, że w ciągu doby możemy bez trudu przyjąć ilość energii niezbędnej aby przetrwać dwa dni. I tak właśnie tyjemy!

Aby odżywiać się mądrze należy dobrze kalkulować ile i co jemy. Produkty muszą nieść za sobą także właściwą wartość odżywczą. Dobry posiłek powinien składać się z: 45% ziaren i produktów strączkowych, 40% warzyw i owoców, 15% pokarmów wysokoenergetycznych. Jeśli zachowamy te proporcje dieta będzie zbilansowana i zdrowa.

zdrowy styl życia

Zdrowy styl życia to aktywny styl życia

Ciało człowieka jest przystosowane do regularnej aktywności fizycznej. Najnowsze badania pokazują, że 20 minut ćwiczeń dziennie, zmniejszają prawdopodobieństwo wielu chorób o połowę! Zwykły marsz może pomóc nam spalić dużą ilość tkanki tłuszczowej. Zdrowy styl życia wymaga od nas choćby minimalnej ilości ruchu. Jednak wcale nie trzeba spędzać wielu godzin na siłowni. Nawet proste ćwiczenia i sport uprawiany rekreacyjnie pochłania bardzo dużo energii. Ruch powinien stać się codzienną rutyną. Zamiast godzinami nudzić się w domu, można przecież wybrać się na spacer. Warto też przejść się do pracy zamiast jechać samochodem lub tramwajem. To prosty nawyk, który warto w sobie wyrobić.

Dodatkowo w czasie wzmożonego wysiłku fizycznego wydzielaną są do krwiobiegu endorfiny. Jego duże stężenie wywołuje uczucie radości i poprawia nastój. Naukowo udowodniono, że regularne treningi pomagają w procesie leczenia depresji i stanów lękowych. Ponadto ćwiczenia poprawiają wygląd ciała. To podbudowuje pewność siebie. Zatem ruch nie tylko czyni ludzi zdrowszymi, ale też szczęśliwszymi.

Stres nie idzie w parze za zdrowym stylem życia

Stres stał się ostatnimi czasy choroba cywilizacyjną. Ciągła praca i niespełnione aspiracje nakręcają falę frustracji. Ona odbija się na zdrowiu psychicznym, a ta na ciele. Długotrwałe oddziaływanie strasu może doprowadzić do depresji. To już bardzo poważna jednostka chorobowa. Może prowadzić do spadków ciała, awitaminozy, anemii, a nawet śmierci. Nie tylko poprzez niedożywienie, ale także samobójstwo.

Nie jest łatwo radzić sobie ze stresem. Powinniśmy wykonywać specjalne ćwiczenia relaksacyjne, ale gdy przestają się sprawdzać, specjaliści zalecają psychoterapię. Pomoc psychiatry lub psychologa może okazać się nieoceniona gdy nie jesteśmy w stanie radzić sobie ze stresem. Komfort psychiczny jest dla zdrowego stylu życia równie ważny co dobre odżywianie.

Kontrola organizmu pomaga w ocenie zdrowego stylu życia

„Lepiej jest zapobiegać niż leczyć”. Z tym powiedzeniem nie sposób jest polemizować. Zatem warto czasem iść do lekarza. Nie tylko po to aby się leczyć. Specjaliści są zgodzi, że minimum raz w roku powinniśmy wykonać kompleksowe badania. Wśród nich znaleźć powinno znaleźć się EKG, badanie ogólne moczu i morfologia. Kontrolować powinniśmy też stan uzębienia i wzroku. Dzięki temu szansa na wykrycie choroby we wczesnym stadium jest bardzo wysoka. To ułatwi proces ewentualnego leczenia.

Badania pomogą też zmienić dietę w sytuacji gdy zacznie rosnąć poziom cholesterolu. Krótko mówiąc- mały przegląd pomoże nam odkryć wszystkie problemy na etapie gdy są niegroźne i da nam czas na właściwą reakcję. Prewencja to jeden z kluczowych elementów zdrowego stylu życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.